مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20317 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چطور انساني باشم كه در موقع مرگ احساس نگراني نكنم ؟

فلاح و رستگاري نتيجهء تزكيهء نفس و تقوا است . اگر انسان نفس خود را از پليدي ها بيآلايد و پاك و باتقوا بشود, به فلاح و رستگاري مي رسد. قرآن مي فرمايد:

مي رسد>. هنگامي كه رسول خدا6اين آيه را مي خواند, توقف مي كرد و چنين دعا مي كرد: .(1)

اين سخن نشان مي دهد پيمودن راه تزكيه و تقوا و اين گردونهء صعب العبور حتي براي پيامبر6جز به توفيق الهي ممكن نيست . لذا در تفسير اين آيه وارد شده است : .(2)

باز در تفسيراين آيه آمده : .

پيامبر گرامي اسلام 6فرمود:

1 خوف از خدا در سرّ و آشكار;

2 ميانه روي در حالت غنا و فقر;

3 سخن عادلانه در حالت خوشنوي و غضب >.(3)

باز حضرت فرمود: .(4)

امام علي 7فرمود: .(5)

و امام صادق 6فرمود:.

از تتبّع در آيات قرآن , به افرادي كه بدون خوف و حزن وارد بر خدا و بهشت مي شوند, مي توان رهنمون شد.

در سورهء بقره آمده است : .(6)

در سورهء مائده آمده است : .(7)

در سورهء اعراف آمده است : .(8)

كساني كه در راه خدا, مبارزه و استقامت كنند, اهل نجاتند:.(9)

از ابوذر غفاري سؤال شد: حال ما هنگام ورود بر خدا چطور خواهد بود؟

ابوذر گفت : مردم دو دسته اند: نيكوكاران و زشت كاران . ورود شخص نيكوكار مانند ورود كسي است كه مدتي ازخانه و اهل خود دور شده باشد. وقتي چنين شخصي به خانه بر مي گردد و اهل و خويشان خود را مي بيند, نشاط وسرور به او دست مي دهد. شخص نيكوكار و مؤمن مورد انعام و اكرام و احسان خداي متعال قرار مي گيرد. امّا شخص زشتكار وقتي وارد بر خدا مي شود, مانند نوكري كه از مولاي و آقاي خود فراري بوده و آن بنده را دستگير كنند و به نزد مولايش بيآورند, چه حالي بر او دست مي دهد؟!>.

(پـاورقي 1.تفسير نمونه , ج 27 ص 49

(پـاورقي 2.همان , ص 48

(پـاورقي 3.ميزان الحكمة, ج 4 ص 3260

(پـاورقي 4.همان , ص 3261

(پـاورقي 5.همان , ص 3262

(پـاورقي 6.بقره (2, آيهء 38

(پـاورقي 7.مائده (5, آيهء 69

(پـاورقي 8.اعراف (7 آيهء 35

(پـاورقي 9.احقاف (46 آيهء 13

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.